Tekanan perasaan adalah masalah yang biasa dihadapi dan ia memberi kesan
kepada personaliti, reaksi tubuh serta mental seseorang. Persekitaran pekerjaan
atau kehidupan memberi desakan serta tekanan tertentu yang merangsang tindak
balas individu secara mental dan fizikal.
Ramai mengalami tekanan jiwa dan
mental jika tidak diurus dengan sempurna. Tekanan juga mengundang sakit jiwa
dan gangguan pemikiran. Hanya mereka yang beriman dapat menanganinya secara tenang
serta sabar.
Tidak dinafikan segala-galanya sudah tertulis sejak azali seperti dikhabarkan
Baginda SAW. Namun, Allah SWT sebagai perancang dan penyusun, semestinya
berkuasa mengurang atau menghilangkan tekanan dirasai akibat ujian dan bencana
mengikut kehendak-Nya.
Daripada Abdullah bin ‘Amr,
katanya: “Aku ada mendengar Rasulullah SAW bersabda: Allah memerintahkan supaya
ditulis segala qadar takdir sekalian makhluk sebelum ia menjadikan langit dan
bumi dengan tempoh masa yang amat lanjut.” (Riwayat Muslim dan Tirmizi)
Islam meletakkan usaha dan
ikhtiar sebagai jalan terakhir sebelum diserahkan segala urusan kepada Maha
Pencipta. Justeru, penyerahan sepenuhnya kepada Allah SWT hendaklah diiringi
doa dan bertawakal.
Namun, masih ada masyarakat Islam
yang meletakkan sesuatu urusan semata-mata kepada Allah SWT dengan menyerahkan
kepada takdir dengan alasan bahawa Allah yang menentukan segala-galanya,
manusia menerima segala ketentuan itu dengan reda.
Kesan daripada fahaman ini,
mereka yang diuji suasana genting dan mencabar akan meletakkan kesalahan kepada
Allah SWT serta mengeluh terhadap nasib diterimanya. Walau bagaimanapun, Islam
memberi ruang berusaha menghindarkan serta mengurangkan tekanan daripada ujian
itu.
Saidina Umar Al-Khattab pernah melafazkan doa ketika bertawaf: “.”Ya Allah, jika
Engkau mentakdirkan aku tergolong dalam golongan orang bahagia, tetaplah aku
dalam keadaan aku.
Sebaliknya jika Engkau tetapkan aku dalam golongan orang yang celaka dan
berdosa, hapuskanlah takdir itu dan masukkanlah aku ke dalam golongan orang
yang mendapat kebahagiaan dan keampunan".
Ulama’ meletakkan beberapa
perkara sebagai alternatif apabila kita ditimpa ujian dan bencana. Antaranya,
meletakkan agama dan petunjuk Allah SWT serta ikhlas beribadah sebagai benteng
supaya diringankan musibah dan ujian itu.
Firman Allah SWT: “Dengan kitab
itulah (al-Quran) Allah menunjukkan orang yang mengikuti keredaan-Nya ke jalan
keselamatan, dan dengan kitab itu juga Allah mengeluarkan orang itu dari gelap
gelita kepada cahaya yang terang benderang dengan izin-Nya, dan menunjukkan
mereka ke jalan yang lurus.” (Surah al-Maidah, ayat 16)
Mencari ilmu sebenar adalah
pedoman untuk mencari kebenaran dan keyakinan diri. Pencarian ini hendaklah
melalui cara yang betul dengan menghadiri majlis ilmu dan tazkirah yang
diadakan di masjid, surau atau di mana saja.
Mendengar dan mempelajari ilmu
daripada guru yang arif dan muktabar pula menjadikan segala-galanya akan
terkesan dengan hasil amalan dipraktikkan melalui ilmu yang dipelajari.
Dorong beramal
Imam Asy-Syatiby menyatakan: “Ilmu muktabar menurut syarak adalah ilmu yang
mendorong pemiliknya untuk beramal, tidak membiarkan pemiliknya mengikuti hawa
nafsunya, bahkan ia mengikat pengikutnya dengan ilmu itu, yang membawa
pemiliknya mematuhi arahan Allah SWT dalam semua keadaan.” (Al Muwafaqot)
Bertaubat daripada dosa dan kesalahan selaku hamba yang tidak sunyi daripada
kesilapan. Tiada amalan lebih besar daripada memohon keampunan daripada segala
noda dan dosa kerana satu dosa dilakukan akan membentuk satu titik hitam pada
hati kita.
Apabila terlalu banyak dosa yang dilakukan secara sedar atau tidak, maka
titik hitam itu akan menjadi banyak dan menjadi hitam pekat. Akhirnya menjadi
hijab daripada Allah SWT dan jauh daripada petunjuk.
Sabda Rasulullah SAW: “Barang siapa yang melakukan dosa lalu meminta ampun
kepada Allah, nescaya Allah akan menjadikan baginya jalan keluar daripada
kesempitan dan menjadikan keringanan baginya daripada setiap kesusahan serta
Allah memberi rezeki kepadanya daripada punca yang tidak disangka-sangka.”
Amalkan zikirullah dan hadiri majlis ibadat kerana ia sifat mukmin yang
sentiasa membasahkan lidahnya dengan mengingati Allah SWT
Zamanuddin Jusoh
Sumber: http://epondok.wordpress.com/
0 Comments:
Your Comment here (Komen anda di sini)