Oleh Engku Ahmad Zaki Engku Alwi
DALAM bulan Zulhijah yang mulia ini, ada satu hari yang
dikatakan antara hari yang paling afdal di sisi Allah SWT, selain daripada
Jumaat iaitu pada 9 Zulhijah yang lebih dikenali hari Arafah. Hari Arafah
adalah bersempena amalan berwukuf di Padang Arafah, satu daripada rukun fardu
bagi umat Islam yang menunaikan ibadat haji.
Pada hari itu, Allah SWT akan membebaskan sesiapa yang
menghadiri Padang Arafah dan memuliakan hari itu daripada api neraka. Oleh
kerana itu, hari keesokannya ialah Aidiladha, hari kesyukuran dan perayaan bagi
umat Islam dengan menzahirkan kegembiraan dan kesyukuran ke hadrat Allah SWT.
Kelebihan Hari Arafah tidak hanya terhad kepada jemaah haji yang
berada di Tanah Suci, malah kelebihan itu turut dapat dinikmati umat Islam yang
tidak mengerjakan ibadat haji. Sehubungan itu, umat Islam dianjurkan berpuasa
pada sembilan hari pertama dalam bulan Zulhijah, terutama pada Hari Arafah.
Tidak diragui lagi bahawa puasa adalah amalan yang afdal di sisi Allah SWT
berdasarkan sabda Rasulullah, “Berpuasa pada Hari Arafah dinilai di sisi Allah
sebagai penghapus dosa bagi setahun yang sebelumnya dan yang selepasnya”.
(Hadis Muslim).
Selain berpuasa, umat Islam digalakkan memperbanyakkan amalan
salih seperti solat sunat tahajud, bersedekah, membaca al-Quran dan menyeru
kepada makruf dan mencegah kemungkaran. Perlu diinsafi bahawa setiap amalan
yang dilakukan pada hari-hari berkenaan akan digandakan ganjaran pahalanya oleh
Allah SWT. Begitu juga amalan yang paling afdal di sisi Allah SWT seperti
berjihad pada jalan Allah SWT tidak akan dapat meraih ganjaran istimewa sepuluh
hari Zulhijah itu melainkan apabila seseorang Muslim itu tercedera atau mati
syahid atau kudanya mati dalam medan peperangan.
Ibnu Abbas pernah menceritakan bahawa Rasulullah bersabda, “Tiada
suatu hari pun amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada
sepuluh hari pertama bulan Zulhijah. Sahabat bertanya, “Adakah itu termasuk
juga berjihad pada jalan Allah?”. Jawab Baginda, “Tidak termasuk berjihad pada
jalan Allah melainkan orang yang keluar dengan seluruh jiwa raganya dan tidak
membawa pulang apa-apa pun”. (Hadis Bukhari)
Dalam hadis lain, Rasulullah juga bersabda, ” Tiada suatu hari
pun dalam setahun yang amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan
pada sepuluh hari pertama bulan Zulhijah. Oleh itu, hendaklah kamu
memperbanyakkan zikir, tahlil, takbir dan tahmid”. (Hadis Ahmad).
Pada hari Arafah, setiap jemaah haji dari seluruh pelusuk dunia
akan melaksanakan satu rukun haji iaitu berwukuf di Padang Arafah. Amalan wukuf
adalah satu perhimpunan besar manusia padang dengan bahang terik mentari, tiada
daya dan upaya melainkan mereka semuanya mengharapkan keredaan Ilahi.
Perhimpunan jutaan manusia itu melambangkan perhimpunan besar yang bakal
dihadapi setiap manusia untuk dihisab segala amalan diri di Padang Mahsyar
kelak.
Oleh itu, setiap insan wajib muhasabah diri dan juga bertaubat
terhadap segala dosa sebelum Allah pamerkan segala dosa tersebut di hadapan
jutaan manusia di Padang Mahsyar itu.
Dari sudut sejarahnya, ada pendapat yang mengatakan bahawa
perkataan Arafah itu berasal dari pertemuan kembali Nabi Allah Adam dan
isterinya Siti Hawa yang diturunkan ke bumi secara berasingan dan akhirnya
mereka bertemu kembali di lembah yang dikenali sekarang dengan Padang Arafah.
Ada juga ulama yang me-nyatakan bahawa ia berasal dari peristiwa pertemuan Nabi
Allah Ibrahim dengan isterinya Siti Hajar dan anaknya, Nabi Allah Ismail AS
yang lama berpisah.
Sebahagian ulama pula berpendapat perkataan Arafah itu adalah
hasil pemahaman Nabi Ibrahim yang menghayati perintah Allah SWT yang tersirat
di dalam mimpinya untuk menyembelih puteranya Nabi Ismail. Oleh kerana itulah,
hari Wukuf di Arafah juga dikenali sebagai hari Tarwiyah yang bermaksud hari
renungan. Dikisahkan, Nabi Ibrahim sentiasa merenung dan mengimbas kembali
mimpinya berturut-turut dan akhirnya Baginda faham (Arafa) maksud mimpi dan
terus melaksanakan mimpi berkenaan.
Selanjutnya, perhimpunan secara besar-besaran di Padang Arafah
menyaksikan suatu jalinan kemas persaudaraan Islam dan juga kesatuan ummah yang
utuh agar mereka bersatu teguh dan bersemangat padu dalam meneruskan
kesinambungan Islam untuk bertapak di atas bumi Allah ini, bahkan juga
meneruskan tradisi kecemerlangan Islam yang telah dirintis oleh generasi Rasulullah
dan sahabat-sahabat serta generasi selepasnya.
Tambahan pula, jalinan yang terbina atas paksi ketakwaan ini
dengan pakaian ihram yang sama putih, tanpa mengira kedudukan dan pangkat
seseorang, umat Islam melupakan segala prejudis perkauman atau kebangsaan,
warna kulit, taraf kedudukan, kekeluargaan dan sebagainya.
Semuanya ini adalah untuk menyedarkan umat manusia bahawa mereka
semua pada hakikatnya adalah sama rata di sisi Allah dan mereka semuanya pada
hakikatnya berasal daripada tanah.
Begitulah antara kelebihan yang terhampar pada sepuluh hari
Zulhijjah yang sewajarnya direbut setiap Muslim yang benar-benar bertakwa
kepada Allah SWT. Muslim yang beriman akan sentiasa mengintai peluang keemasan
yang disediakan Allah SWT pada sepanjang masa dan seterusnya memanfaatkannya
demi meraih keredaan-Nya dan kebahagiaan abadi di akhirat kelak. Muslim yang
paling bijaksana di sisi Allah SWT ialah seorang Muslim yang sentiasa
bermuhasabah diri dan beramal untuk hari kemudian.
0 Comments:
Your Comment here (Komen anda di sini)