Thursday, January 15, 2015

Sedekah tidak kurangkan harta

Ustaz Pahrol Mohd Juoi menerusi Islam Itu Indah menyentuh isu memberi yang tidak merugikan jika dilakukan dengan ikhlas. Beliau berkongsi resipi memujuk hati memberi ketika tidak memiliki.

Allah memberi pada setiap masa dan ketika, memberi sebelum diminta, tanpa mengharap balasan dan Allah SWT memberi tanpa mengurang apa yang ada pada-Nya. Itu permulaan perkongsian Ustaz Pahrol Mohd Juoi menerusi Islam Itu Indah yang bersiaran jam 10.15 pagi Rabu lalu. Selain konsep memberi dengan keikhlasan ia perlu juga kepada kebijaksanaan selain perkongsian resipi memujuk hati untuk terus memberi kala tidak memiliki.

Terdapat beberapa sebab keengganan untuk menghulur atau memberi bantuan antaranya timbul persepsi bahawa dengan memberi akan mengurangkan sebaliknya apabila menerima akan menambah. Allah SWT sentiasa memberi tanpa mengharapkan balasan.

Malah, Rasulullah SAW telah berjanji dengan sabdanya: “Tidak akan dikurangi harta dengan sebab bersedekah, Allah tidak menambah keampunan seseorang hamba melainkan seseorang itu ditambah dengan kemuliaan. Tidaklah seseorang itu merendah diri kerana mengharapkan keredaan Allah melainkan akan diangkat darjatnya.” (Riwayat Muslim).

Ditamsilkan umpama penanam sayur, apabila menabur benih di batas akan menumbuhkan anak pokok yang tumbuh berkelompok pada satu tempat yang sama. Itu akan mengganggu proses mendapatkan nutrisi kerana terpaksa bersaing untuk membesar.

Harta perlu dibersihkan

Oleh itu, petani akan mencabut dan membuang beberapa anak pokok dan meninggalkan beberapa pokok sahaja bagi memberi peluang ia terus tumbuh serta membesar dengan subur. Begitu juga dengan harta, perlu dibersihkan dengan zakat, sedekah, hibah dan wakaf bagi mengundang kehadiran harta yang lain.

Saidina Ali bin Abi Talib berkata, “Harta atau rezeki kamu adalah menurut apa yang dibelanjakan atau digunakan ke jalan Allah.

Kita hanya penjaga kepada harta. Jika diberi kepada orang lain ia akan menjadi milik orang lain secara fizikal dan secara tidak langsung memberi pengertian harta itu telah diberi kepada dirinya. Jelas bahawa dengan memberi tidak akan mengurang bahkan menambah.

Menurut Pahrol, sikap memberi akan menjadikan seorang itu lebih dinamik dan produktif untuk berusaha kerana untuk memberi lebih dia perlu memperoleh lebih banyak lagi dan dengan itu perlu berusaha lebih gigih. Itulah konsep 3M iaitu mencari, memiliki dan memberi.

Oleh itu, jika ingin memberi yang banyak perlu kepada pemilikan harta yang banyak juga. Harta yang banyak terhasil menerusi usaha pencarian yang jitu dan bersungguh. Formula memperoleh rezeki juga berdasarkan tanggungjawab, semakin tinggi rasa tanggungjawab, lebih banyak rezeki Allah SWT kurniakan.

Jika diteliti, ramai peniaga besar terdorong untuk menunaikan zakat dan memasang niat awal memberi lebih banyak ketika membuka perniagaan menjadikan perniagaan mereka berjaya serta diberkati.

Apabila memberi, menjadi kebiasaan mengharap penghargaan dan ucapan terima kasih sedangkan Allah SWT sangat menitikberatkan soal keikhlasan dalam setiap pemberian.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Barang siapa yang menghendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambah keuntungan itu baginya dan barang siapa yang menghendaki keuntungan di dunia Kami berikan kepadanya sebahagian daripada keuntungan dunia dan tidak ada baginya suatu bahagian pun di akhirat.” (Surah asy-Syura, ayat 20)

Fitrah suka penghargaan

Tidak dinafikan fitrah manusia suka kepada penghargaan, tetapi menurut satu kajian, orang yang mengharap ucapan terima kasih setelah memberi mempunyai potensi menjadi pesakit jiwa kerana umumnya manusia hari ini tidak pandai berterima kasih dan menghargai.

Diharap perkara ini tidak menjadi penghalang untuk terus memberi. Sesungguhnya jika berhenti memberi hanya disebabkan tiada penghargaan bererti ada sifat ego dan takbur dalam diri.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah an-Nahl, ayat 18)

Jika diteliti, terlalu banyak yang Allah SWT berikan kepada hamba-Nya tetapi hanya sedikit hamba yang berterima kasih. Pun begitu, Allah SWT tidak putus-putus memberi. Diharap ia menjadi penyuntik semangat untuk tidak berhenti daripada memberi tatkala tidak dihargai.

Sifir memberi adalah sifir yang tidak terduga. Selepas memberi, bukan sekadar si pemberi menerima kembali pemberian, ada kalanya muncul bantuan tidak terduga asbab pemberian itu. Ia menjadi pendorong untuk terus memberi walau tidak dihargai jauh daripada menerima balasan kebaikan daripada si penerima.

Ada juga tidak mampu memberi dengan alasan tidak ada benda untuk diberikan. Oleh itu, perlu jelas dengan konsep dan pengertian rezeki. Jika pandangan mengenai rezeki itu sempit maka kesempitan untuk memberi akan menjadi kenyataan.

Rezeki bukan sekadar harta

Jika pengertian rezeki hanya bergantung kepada duit, harta dan sebagainya, wajarlah rezeki itu sempit. Cuba luaskan pandangan berkenaan rezeki kerana menurut Islam, rezeki boleh jadi tenaga, ilmu, kata-kata yang baik, doa, senyuman dan iman. Ini membuktikan kita sentiasa ada untuk memberi.

Jika tiada harta usah bimbang kerana masih miliki kata-kata yang baik, senyuman dan doa untuk disumbangkan. Menurut Hukama, “Allah mencintai orang yang pemurah tetapi Allah lebih mencintai orang miskin yang pemurah seperti mana Allah suka orang yang bertaubat tetapi Allah lebih suka orang muda yang bertaubat.

Memberi wujud daripada sifat kasih sayang yang berpunca daripada iman kepada Allah SWT. Justeru kembalilah kepada Allah SWT untuk terbitkan rasa kasih sayang sesama manusia yang bakal memansuhkan alasan menghalang diri daripada sifat memberi.


Norhayati Paradi 
Sumber:https://epondok.wordpress.com/ 

0 Comments:

Your Comment here (Komen anda di sini)