Monday, July 14, 2008

SEGALANYA DENGAN MEMBACA

Membuat blog mendorong saya membaca. Sekurang-kurangnya membaca untuk mendapatkan maklumat tentang blog. Sebelum ini pengetahuan saya tentang blog adalah kosong. Terdorong untuk membuat blog apabila terlihat sebuah web blog guru sebuah sekolah menengah

Perasaan ingin tahu tersebut mendorong saya membaca dan seterusnya mencuba dan mencuba dan akhirnya terciptalah web blog sekolah (http://mmmerbok.blogspot.com/).Untuk penngisian blog terutama membuat ‘posting’ memerlukan kemahiran mengarang dan bukan sekadar ‘cut and paste” maklumat orang sahaja. Sekalai lagi ianya mendorong saya untuk membaca bagi mendapat sumber maklumat. Segala-galanya dengan membaca, membaca, membaca dan membaca…

Terjumpa suatu artikel tentang membaca untuk dikongsi bersama. Di tulis oleh Prof. Emeritus Dr. Sir Norhisham Wahab, pengasas dan pemilik Colour Vibration Therapy; katanya beliau lebih suka memenuhkan masanya dengan membaca dan membuat penyelidikan. Bagi beliau hidup tidak bermakna dan badannya menjadi tidak sihat kalau tidak dapat membaca didalam satu hari. Beliau akan mengambil masa yang sesuai untuk membaca walaupun sibuk. Kata Dr. Norhisham, membaca adalah terapi otak yang paling sihat berbanding senaman, yoga ataupun bermeditasi. Bagi beliau hanya melalui membaca dan kuasa berfikir yang boleh mengekalkan tahap kesihatan.

Membaca dan berfikir secara konsisten boleh menajamkan imaginasi dan dapat membakar kalori dari makanan sepenuhnya. Ia juga terapi otak yang yang paling baikkerana otak sentiasa diransang untuk menghasilkan cas-cas elektrik daripada electron yang akan menyingkirkan kolestrol jahat di dalam otak.

Tambahnya lagi penyingkiran kolestrol jahat yang disebabkan oleh membaca boleh membersihkan darah daripada asid urik yang membawa kepada berbagai masalah kesihatan.

Menurutnya, masalah masalah gastric dan migraine adalah berpunca daripada zat-zat makanan yang berlebihan tidak ditukar menjadi tenaga untuk berfikir. Jadi kalau nak elakkan terkena gastric dan migraine, banyak-banyaklah membaca dan berfikir.

Yang lain saya serahkan kepada anda untuk berfikir. Fikirkanlah.

0 Comments:

Your Comment here (Komen anda di sini)