Sumber rezeki haram boleh sebabkan hati ‘kotor’, hidup tidak tenteram
Imam Ghazali berkata, “Jika kita ingin anak menjadi soleh, bijaksana dan
berguna, berilah mereka makan daripada rezeki yang halal sejak dilahirkan.
Makanan yang halal selain menjadikan anak kita berguna, boleh menjadikan
fikiran mereka cerdas dan pintar. Sebaliknya, anak akan menjadi derhaka kepada
kita jika diberikan makanan yang kotor.”
Betapa ramai umat Islam terperangkap dalam dilema pemilihan makanan. Bukan
sekadar makanan daripada unsur haram tetapi cara untuk mendapatkan makanan juga
haram tanpa disedari secara sengaja atau tidak.
Tidak ada orang Islam yang sanggup memakan babi, justeru ia dielakkan tetapi
masih ramai yang makan makanan dibeli dengan wang hasil daripada menipu,
memeras ugut, curi tulang, rasuah dan menzalimi hak orang lain.
Kadang-kadang, perkara seumpama ini masih tidak memberi apa-apa kesan buat
si pencari nafkah dalam sesebuah keluarga. Mereka merasakan sumber sebegitu
langsung tidak akan menjejaskan kesihatan yang nampak secara zahirnya.
Walhal aspek itu yang patut didahulukan kerana ia bakal membentuk peribadi
dan akhlak seseorang. Keberkatan itu tidak akan nampak secara zahir, tidak
dapat dirasakan oleh hati yang telah dikotori sifat mazmumah dan dosa pahala
tidak dapat dimengertikan kerana tiada sebarang kesan kelihatan.
Hati yang lalai akan berterusan dikotori dengan sumber rezeki haram tanpa
sedikit pun penyesalan.
Hati akan rosak jika memakan makanan haram sedangkan ia umpama raja dalam
kerajaan diri kita. Jika baik hati, maka kebaikannya akan menyerlahkan seluruh
jasad namun, jika hati jahat maka jahatlah seluruh diri manusia.
Justeru, berhati-hatilah dengan apa yang kita makan dan berwaspadalah dengan
cara bagaimana kita mendapatkan makanan. Apa yang kita makan dan cara kita
mendapatkannya akan menentukan secara dasarnya persoalan hidup serta nasib di
akhirat kelak.
Makanan yang haram akan memberi kesan langsung kepada kehidupan. Tidak dapat
dinafikan pembangunan akhlak seseorang turut dipengaruhi makanan yang diambil.
Jika diambil daripada sumber haram, maka akan terbentuklah individu Muslim yang
tidak mengikut acuan Islam sebenar.
Akhirnya, akan lahir masyarakat yang sarat dengan masalah sosial akibat
hidup tiada keberkatan berpunca daripada susur galur pemakanan yang menjadi
darah daging.
Diriwayatkan oleh Ibnu Mardawaihi daripada Ibnu Abbas, seorang sahabat
terkenal iaitu Saad bin Abu Waqash meminta Rasulullah SAW memohon kepada Allah
supaya apa saja doa permohonannya dikabulkan.
Rasulullah SAW bersabda: “Wahai Saad! Perbaikilah makanan engkau, nescaya
engkau akan dijadikan Allah seorang yang makbul doanya. Demi Tuhan, yang jiwa
Muhammad ada dalam tangan-Nya,
sesungguhnya seorang lelaki yang melemparkan
suatu suapan yang haram ke dalam perutnya, maka tidaklah akan diterima amalnya
selama empat puluh hari. Dan barang siapa di antara hamba Allah yang tumbuh
dagingnya daripada harta yang haram dan riba, maka api neraka lebih baik
baginya.”
Kesedaran yang timbul mampu membantu kita memperbaiki usaha mencari nafkah
supaya diri dan keluarga tidak berterusan menjadi mangsa sikap tidak peka kita
membezakan halal dan haram sumber rezeki.
Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang berusaha mencari rezeki atau nafkah
untuk keluarganya daripada cara mendapatkan hasil yang halal, maka ia seperti
berperang di jalan Allah. Dan sesiapa yang mencari sesuatu yang halal dan
menjaga diri daripada sesuatu yang haram, maka dia akan mendapat darjat orang
yang syahid.”
Makanan bukan sekadar perlu dinilai berdasarkan khasiat dan kelazatannya,
yang lebih penting adalah keberkatannya. Di samping berpegang kepada konsep
halal dan toyyib, perlu juga dihiasi dengan adab makan yang digalakkan dalam
Islam.
Dengan itu, keberkatan dapat diraih, ia melambangkan kesyumulan dan
keindahan Islam itu sendiri dalam melahirkan generasi yang berkeperibadian
mulia serta beradab tinggi.
Norkumala Awang.
Sumber:epondok.wordpress.com
0 Comments:
Your Comment here (Komen anda di sini)